🚀 SEO stap 4

Lokale SEO / Local SEO - Lokaal gevonden worden in Google

De vierde en laatste stap om je website hoger in Google te krijgen gebeurt door 'lokale SEO'. Lokale optimalisatie zorgt ervoor dat winkels/bedrijven in lokale zoekresultaten weergegeven worden.




Ik deel lokale SEO op in twee onderdelen, namelijk:

  1. 1 Google Business Profile (Vroeger Google My Business)
  2. 2 Citations (ofwel bedrijfsvermeldingen)


Google Business Profile

Het Google Business Profile (vroeger Google My Business) kan je zien als een soort visitekaartje. In de lokale zoekopdrachten zien gebruikers in een ogenblik onder andere adres, openingsuren en prijsklasse. Ook komt je bedrijf in Google maps te staan. Klikken ze op een van de resultaten dan krijgen de gebruikers een meer uitgebreid profiel te zien met onder andere telefoonnummer, website en reviews.

Google hecht veel belang aan een goed ingevuld Business Profile (want gebruikers willen zoveel mogelijk info). Vul je Business Profile daarom zo volledig mogelijk in om hoog te scoren in de lokale zoekresultaten.

⚠️ Ook voor niet-lokale bedrijven is het een goed idee om een zo uitgebreid mogelijk Business Profile te hebben.



Hoog scoren in lokale zoekopdrachten met behulp van Google Business Profile

Het doel is uiteraard - net zoals bij de gewone zoekopdrachten - om zo hoog mogelijk in de resultaten te verschijnen. Zoals je ziet op de afbeelding hierboven zijn er slechts vier resultaten die instant worden weergegeven (zonder op 'View all' te klikken). Idealiter verschijnt je bedrijf zowel bij de lokale als reguliere zoekresultaten.

Volgens Google voldoen deze resultaten het meeste aan de lokale zoekopdracht die de gebruiker heeft ingegeven. (In dit geval is het eerste resultaat een advertentie). De eerste vier (zichtbare) resultaten worden ook wel de 'Local 4-Pack' genoemd. In deze top vier verschijnen kan echt voor een boost in website-verkeer zorgen!

⚠️ Niemand kan je garanderen dat je website in de Local 4-Pack verschijnt, net als dat niemand je kan beloven om op de eerste plaats in de gewone zoekresultaten te belanden.


Hieronder vind je zeven punten om toch zo hoog mogelijk te scoren in de lokale zoekresultaten:


  1. 1
    Wees consistent: wees consistent met de gegevens die op je website staan (bijv.: gebruik je op je website als bedrijfsnaam 'Jansen & zoon', schrijf dit dan op dezelfde manier op je Google Business Profile (dus niet 'Jansen en zoon'!)
  2. 2
    Info: vul basis info in zoals de naam van je bedrijf, het adres en telefoonnummer
  3. 3
    Specifieke info: voeg bedrijfscategorieën en een duidelijke bedrijfsomschrijving toe
  4. 4
    Google Posts: post regelmatig - liefst wekelijks - een bericht. Deze berichten (Google Posts genoemd) verschijnen onderaan je listing en blijven live voor zeven dagen (al blijven ze wel op je profiel staan). Er is een verband tussen regelmatig nieuwe berichten plaatsen en betere zichtbaarheid in de zoekresultaten
  5. 5
    FAQ's: veelgestelde vragen & antwoorden: kan zowel door gebruikers als het bedrijf zelf toegevoegd worden. Net zoals je bij reviews altijd zou moeten reageren (zowel op positieve als negatieve reviews) is het vanzelfsprekend dat antwoorden op elke vraag je ranking in de lokale zoekopdrachten alleen maar ten goede komt
  6. 6
    Afbeeldingen: plaats regelmatig afbeeldingen, hoe meer hoe beter! Google Business Profiles met afbeeldingen krijgen 42% meer clicks! Afbeeldingen kunnen zowel door gebruikers als het bedrijf zelf gepost worden. Probeer toch tenminste één keer per maand nieuwe afbeeldingen toe te voegen (coverfoto's, logo,'s, interieur/exterieur foto's, team foto's etc.)
  7. 7
    Reviews: reviews worden door Google gezien als sterke signalen dat je een autoriteit bent in je vakgebied. Google reviews hebben een zeer grote impact op SEO, vraag daarom -indien mogelijk- aan elke klant of ze een review willen achterlaten!

Bedrijfsvermeldingen (Citations)

Bedrijfsvermeldingen of citations zijn vermeldingen in directory's en op andere sites. Voornamelijk met basisgegevens als naam, (e-mail)adres & telefoonnummer. Je kan bedrijfsvermeldingen zien als 'lokale' backlinks; hoe meer, hoe beter. Zorg ervoor dat de NAP-informatie (Name, Address, Phone) consistent is op iedere vermelding!


Hulp nodig met lokale optimalisatie? Boek onderaan een vrijblijvende infosessie!





Home
Contact

Hulp nodig met SEO of een andere vraag?

Aarzel niet! Stuur een mail of plan via de kalender een telefonisch gesprek in voor een vrijblijvende SEO consultatie.

Vraag hier je vrijblijvende SEO consultatie aan