De vierde en laatste stap om je website hoger in Google te krijgen gebeurt door 'lokale SEO'. Lokale optimalisatie is een vorm van online marketing dat ervoor zorgt dat winkels / bedrijven in lokale zoekresultaten weergegeven worden.
'Algemene' SEO (Search Engine Optimisation) kan helpen om jouw website hoger te laten ranken in de organische resultaten van zoekmachines, wat kan leiden tot meer bezoekers en meer zichtbaarheid voor je online bedrijf.
Lokale SEO is gericht op het verbeteren van de online zichtbaarheid van een bedrijf voor specifieke plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld een stad, een regio of een land zijn.
Lokale SEO kan bijvoorbeeld helpen als je een fysieke winkel hebt die je wilt laten opvallen voor mensen in de buurt. Bij lokale SEO maken we naast het gebruik van de standaard SEO technieken ook gebruik van drie extra technieken om de lokale vindbaarheid van jouw onderneming te vergroten.
Lokale zoektermen zijn zoekwoorden of zinnen die specifiek zijn gericht op een bepaalde plaats. Ze worden vaak gebruikt om te zoeken naar informatie, producten of diensten die specifiek beschikbaar zijn in een bepaald gebied.
Bijvoorbeeld, als iemand in Antwerpen woont en op zoek is naar een restaurant in de buurt, kan hij of zij zoeken naar "restaurants in Antwerpen" of "beste restaurants in Antwerpen". Dit zijn lokale zoekintenties omdat ze specifiek gericht zijn op restaurants in Antwerpen.
In het algemeen zijn lokale zoektermen nuttig omdat ze helpen om relevante informatie te vinden voor mensen die op zoek zijn naar dingen in hun directe omgeving. Ze zijn vooral nuttig voor bedrijven die lokale diensten of producten aanbieden, omdat ze kunnen helpen om de zichtbaarheid van hun bedrijf te vergroten bij mensen die op zoek zijn naar wat zij aanbieden in hun specifieke gebied.
Het Google Business Profile (vroeger Google Mijn Bedrijf) kan je zien als een soort visitekaartje. Potentiële klanten kunnen in één ogenblik onder andere adres, openingstijden en prijsklasse zien. Ook komt je bedrijf in Google maps te staan. Klikken ze op een van de resultaten dan krijgen potentiële klanten een meer uitgebreid profiel te zien met onder andere telefoonnummer, website en reviews.
Relevantie is heel belangrijk om je lokale vindbaarheid te verbeteren. Het optimaliseren van het Business Profile van jouw bedrijf is daarom cruciaal om hoog te scoren in de lokale zoekresultaten.
⚠️ Ook voor niet-lokale bedrijven is het een goed idee om een zo uitgebreid mogelijk Business Profile te hebben.
Het doel is uiteraard - net zoals bij de gewone zoekopdrachten - om zo hoog mogelijk in de resultaten te verschijnen. Zoals je ziet op de afbeelding hierboven zijn er slechts vier resultaten die instant worden weergegeven (zonder op 'View all' te klikken). Idealiter verschijnt je bedrijf zowel bij de lokale als reguliere zoekresultaten.
Volgens Google voldoen deze resultaten het meeste aan de lokale zoekopdracht die de gebruiker heeft ingegeven. (In dit geval is het eerste resultaat een advertentie). De eerste vier (zichtbare) resultaten worden ook wel de 'Local 4-Pack' genoemd. In deze top vier verschijnen kan echt voor een boost in website-verkeer zorgen!
⚠️ Niemand kan je garanderen dat je website in de Local 4-Pack verschijnt, net als dat niemand je kan beloven om op de eerste plaats in de gewone zoekresultaten te belanden.
Bedrijfsvermeldingen of citations zijn vermeldingen in directory's en op andere sites. Voornamelijk met basisgegevens als naam, (e-mail)adres & telefoonnummer. Je kan bedrijfsvermeldingen zien als 'lokale' backlinks; hoe meer, hoe beter. Zorg ervoor dat de NAP-informatie (Name, Address, Phone) consistent is op iedere vermelding!