🚀 SEO stap 4

Lokale SEO / Local SEO - Lokaal gevonden worden in Google

De vierde en laatste stap om je website hoger in Google te krijgen gebeurt door 'lokale SEO'. Lokale optimalisatie is een vorm van online marketing dat ervoor zorgt dat winkels / bedrijven in lokale zoekresultaten weergegeven worden.


Lokale SEO

Algemene SEO vs Lokale SEO

'Algemene' SEO (Search Engine Optimisation) kan helpen om jouw website hoger te laten ranken in de organische resultaten van zoekmachines, wat kan leiden tot meer bezoekers en meer zichtbaarheid voor je online bedrijf.

Lokale SEO is gericht op het verbeteren van de online zichtbaarheid van een bedrijf voor specifieke plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld een stad, een regio of een land zijn.

Lokale SEO kan bijvoorbeeld helpen als je een fysieke winkel hebt die je wilt laten opvallen voor mensen in de buurt. Bij lokale SEO maken we naast het gebruik van de standaard SEO technieken ook gebruik van drie extra technieken om de lokale vindbaarheid van jouw onderneming te vergroten.


Lokale zoekmachine optimalisatie (SEO) - onderverdeling:

  1. 1 Lokale zoektermen
  2. 2 Google Business Profile
  3. 3 Citations (ofwel bedrijfsvermeldingen)

Lokale vindbaarheid: lokale zoektermen

Lokale zoektermen zijn zoekwoorden of zinnen die specifiek zijn gericht op een bepaalde plaats. Ze worden vaak gebruikt om te zoeken naar informatie, producten of diensten die specifiek beschikbaar zijn in een bepaald gebied.

Bijvoorbeeld, als iemand in Antwerpen woont en op zoek is naar een restaurant in de buurt, kan hij of zij zoeken naar "restaurants in Antwerpen" of "beste restaurants in Antwerpen". Dit zijn lokale zoekintenties omdat ze specifiek gericht zijn op restaurants in Antwerpen.

In het algemeen zijn lokale zoektermen nuttig omdat ze helpen om relevante informatie te vinden voor mensen die op zoek zijn naar dingen in hun directe omgeving. Ze zijn vooral nuttig voor bedrijven die lokale diensten of producten aanbieden, omdat ze kunnen helpen om de zichtbaarheid van hun bedrijf te vergroten bij mensen die op zoek zijn naar wat zij aanbieden in hun specifieke gebied.


⚠️ Zorg er zeker voor dat de website van jouw lokale onderneming perfect werkt op mobiele apparaten.


Google Business Profile

Het Google Business Profile (vroeger Google Mijn Bedrijf) kan je zien als een soort visitekaartje. Potentiële klanten kunnen in één ogenblik onder andere adres, openingstijden en prijsklasse zien. Ook komt je bedrijf in Google maps te staan. Klikken ze op een van de resultaten dan krijgen potentiële klanten een meer uitgebreid profiel te zien met onder andere telefoonnummer, website en reviews.

Relevantie is heel belangrijk om je lokale vindbaarheid te verbeteren. Het optimaliseren van het Business Profile van jouw bedrijf is daarom cruciaal om hoog te scoren in de lokale zoekresultaten.

⚠️ Ook voor niet-lokale bedrijven is het een goed idee om een zo uitgebreid mogelijk Business Profile te hebben.



Hoog scoren in lokale zoekresultaten met behulp van het Google Business Profile

Het doel is uiteraard - net zoals bij de gewone zoekopdrachten - om zo hoog mogelijk in de resultaten te verschijnen. Zoals je ziet op de afbeelding hierboven zijn er slechts vier resultaten die instant worden weergegeven (zonder op 'View all' te klikken). Idealiter verschijnt je bedrijf zowel bij de lokale als reguliere zoekresultaten.

Volgens Google voldoen deze resultaten het meeste aan de lokale zoekopdracht die de gebruiker heeft ingegeven. (In dit geval is het eerste resultaat een advertentie). De eerste vier (zichtbare) resultaten worden ook wel de 'Local 4-Pack' genoemd. In deze top vier verschijnen kan echt voor een boost in website-verkeer zorgen!

⚠️ Niemand kan je garanderen dat je website in de Local 4-Pack verschijnt, net als dat niemand je kan beloven om op de eerste plaats in de gewone zoekresultaten te belanden.


Hieronder vind je zeven punten om zo hoog mogelijk te scoren in de lokale resultaten:


  1. 1
    Wees consistent: wees consistent met de gegevens die op je website staan (bijv.: gebruik je op je website als bedrijfsnaam 'Jansen & zoon', schrijf dit dan op dezelfde manier op je Google Business Profile (dus niet 'Jansen en zoon'!)
  2. 2
    Info: vul basis info in zoals de naam van je bedrijf, het adres en telefoonnummer
  3. 3
    Specifieke info: voeg bedrijfscategorieën en een duidelijke bedrijfsomschrijving toe
  4. 4
    Google Posts: post regelmatig - liefst wekelijks - een bericht. Deze berichten (Google Posts genoemd) verschijnen onderaan je listing en blijven live voor zeven dagen (al blijven ze wel op je profiel staan). Er is een verband tussen regelmatig nieuwe content plaatsen en betere zichtbaarheid in de zoekresultaten
  5. 5
    FAQ's: veelgestelde vragen & antwoorden: kan zowel door bezoekers als het bedrijf zelf toegevoegd worden. Net zoals je bij reviews altijd zou moeten reageren (zowel op positieve als negatieve reviews) is het vanzelfsprekend dat antwoorden op elke vraag je ranking in de lokale zoekopdrachten alleen maar ten goede komt
  6. 6
    Afbeeldingen: plaats regelmatig afbeeldingen, hoe meer hoe beter! Google Business Profiles met afbeeldingen krijgen 42% meer clicks! Afbeeldingen kunnen zowel door gebruikers als het bedrijf zelf gepost worden. Probeer toch tenminste één keer per maand nieuwe afbeeldingen toe te voegen (coverfoto's, logo,'s, interieur/exterieur foto's, team foto's etc.)
  7. 7
    Reviews: reviews worden door Google gezien als sterke signalen dat je een autoriteit bent in je vakgebied. Google reviews hebben een zeer grote impact op SEO, vraag daarom -indien mogelijk- aan elke klant of ze een review willen achterlaten!

Bedrijfsvermeldingen (Citations)

Bedrijfsvermeldingen of citations zijn vermeldingen in directory's en op andere sites. Voornamelijk met basisgegevens als naam, (e-mail)adres & telefoonnummer. Je kan bedrijfsvermeldingen zien als 'lokale' backlinks; hoe meer, hoe beter. Zorg ervoor dat de NAP-informatie (Name, Address, Phone) consistent is op iedere vermelding!



Hulp nodig met lokale SEO? Krijg vrijblijvend SEO advies!