🚀 SEO stap 2

Technische optimalisatie

De tweede stap die we ondernemen om je website hoger in Google te krijgen is de zogenaamde 'technische optimalisatie'. Hierbij zorgen we dat Google je website en (nieuwe) pagina's goed kan vinden / indexeren. Ook kan technische optimalisatie zorgen voor een betere user experience.




Ik deel technische optimalisatie op in vier onderdelen, namelijk:

  1. 1 Crawling & indexing
  2. 2 Redirects
  3. 3 Website architecture
  4. 4 Page speed


Crawling & indexing

Kan Google al je belangrijke pagina's vinden en indexeren? (Met indexeren bedoelen we dat Google de pagina's opneemt in de zoekresultaten). Zijn er sommige pagina's die niet geïndexeerd moeten worden, bijvoorbeeld een log-in of 'thank-you' pagina? Zijn er pagina's met dezelfde inhoud? Zo ja, welke pagina is het meest belangrijk?



4 verschillende methodes om aan te geven hoe de Google je pagina's moeten behandelen:

  1. 1
    Robots.txt: een bestand dat aangeeft tot welke pagina's op je website de Googlebot toegang heeft (en uiteraard tot welke pagina's niet)
  2. 2
    No-index meta tags: een instructie dat de Googlebot laat weten wanneer pagina's niet geïndexeerd moeten worden
  3. 3
    Canonicals: een stukje code dat Google vertelt wat de meest belangrijke URL is als je pagina's hebben die identiek zijn of sterk op elkaar lijken
  4. 4
    Sitemaps: een bestand dat informatie geeft over al de inhoud op je website en de relatie tussen de inhoud

Redirects

Een manier om zowel gebruikers als zoekmachines naar een andere pagina te sturen dan de opgevraagde pagina. Dit kan zowel een tijdelijke (een 301 redirect) als permanente (een 302 redirect) redirect zijn. Het gebruik moet afhangen van de reden voor de redirect. (Redirecting URLs behouden hun SEO waarde.)



⚠️ Belangrijk: gebruikt je website redirects? Zo ja, kloppen deze redirects (nog)? Verkeerd ingestelde / gebruikte redirects kunnen je SEO inspanningen tenietdoen.



Website architecture

Een duidelijk gestructureerde website zorgt ervoor dat Google begrijpt welke pagina's het belangrijkst zijn. Ook creëert een goed gestructureerde website een goede gebruikerservaring. Het zorgt er ook voor dat de inhoud niet met elkaar concurreert en stimuleert het crawlen van de belangrijkste inhoud. (Google crawlt, of verkent je website om de (vernieuwde) inhoud te indexeren).



Page Speed

Als algemene vuistregel geldt dat langere inhoud beter werkt om op te vallen. Met langere teksten kan je namelijk meer gerelateerde zinnen / onderwerpen opnemen. Het hangt echter ook af van de use case. Focus sowieso eerst op kwaliteit, zoekintentie en gebruiksvriendelijkheid.



Internal links

Interne links geven SEO-waarde door van pagina naar pagina en stelt je in staat de SEO van je website te beïnvloeden. Dit door de belangrijkste pagina's en berichten meer linkwaarde te geven dan andere, minder waardevolle pagina's.

Ook belangrijk bij het gebruik van interne links is de zogenoemde anchor text. Dit is de tekst die gebruikt wordt in de link zelf (meer info voor de zoekmachines, dus verhoogt de kans dat Google je pagina's hoger plaatst in de SERPs).



Image SEO

Afbeeldingen kunnen bestaande keyword SEO ondersteunen via geoptimaliseerde bestandsnamen, alt-texts en (kleine) bestandsgrootte. Geoptimaliseerde afbeeldingen kunnen ook verkeer genereren via Google afbeeldingen. Ook kunnen afbeeldingen backlinks genereren, zorg er dus voor dat je afbeeldingen op je eigen domein gehost worden!


⚠️Tegenwoordig kan Google de inhoud van afbeeldingen 'begrijpen', dus zorg ervoor dat je afbeeldingen relevant zijn.



4 stappen voor een goede image SEO aanpak:

  1. 1 gebruik relevante afbeeldingen
  2. 2 verwerk je keyword(s) in de bestandsnaam
  3. 3 voeg een alt text toe (dit is de tekst die wordt getoond als de afbeelding niet weergegeven wordt)
  4. 4 reduceer de grootte van de afbeelding



Hebben video's invloed op on-site optimalisatie?

Video's kunnen zeker helpen bij conversies en om de user experience te verbeteren. Echter is het nu nog geen grote factor als het gaat om zoekmachineoptimalisatie. Wel verschijnen Youtube video's in de SERPs (zoekresultaten pagina).



Home
Contact

Hulp nodig met SEO of een andere vraag?

Aarzel niet! Stuur een mail of plan via de kalender een telefonisch gesprek in voor een vrijblijvende consultatie.