🚀 SEO stap 2

Technische SEO optimalisatie - Hoog scoren in Google!

De tweede stap die we ondernemen om je website hoger in Google te krijgen is de zogenaamde 'technische SEO'. Hierbij zorgen we dat Google je website en (nieuwe) pagina's goed kan vinden / indexeren. Ook kan technische SEO zorgen voor een betere user experience.




Ik deel technische SEO op in vier onderdelen, namelijk:

  1. 1 Crawling & indexing
  2. 2 Redirects
  3. 3 Website architecture
  4. 4 Page speed


Crawling & indexing

Kan Google al je belangrijke pagina's vinden en indexeren? (Met indexeren bedoelen we dat Google de pagina's opneemt in de zoekresultaten). Zijn er sommige pagina's die niet geïndexeerd moeten worden, bijvoorbeeld een log-in of 'thank-you' pagina? Zijn er pagina's met dezelfde inhoud? Zo ja, welke pagina is het meest belangrijk?



4 verschillende methodes om aan te geven hoe de Google je pagina's moeten behandelen:

  1. 1
    Robots.txt: een bestand dat aangeeft tot welke pagina's op je website de Googlebot toegang heeft (en uiteraard tot welke pagina's niet)
  2. 2
    No-index meta tags: een instructie dat de Googlebot laat weten wanneer pagina's niet geïndexeerd moeten worden
  3. 3
    Canonicals: een stukje code dat Google vertelt wat de meest belangrijke URL is als je pagina's hebben die identiek zijn of sterk op elkaar lijken
  4. 4
    Sitemaps: een bestand dat informatie geeft over al de inhoud op je website en de relatie tussen de inhoud

Redirects

Een manier om zowel gebruikers als zoekmachines naar een andere pagina te sturen dan de opgevraagde pagina. Dit kan zowel een tijdelijke (een 301 redirect) als permanente (een 302 redirect) redirect zijn. Het gebruik moet afhangen van de reden voor de redirect. (Redirecting URLs behouden hun SEO waarde.)



⚠️ Belangrijk: gebruikt je website redirects? Zo ja, kloppen deze redirects (nog)? Verkeerd ingestelde / gebruikte redirects kunnen je SEO inspanningen tenietdoen.



Website architecture

Een duidelijk gestructureerde website zorgt ervoor dat Google begrijpt welke pagina's het belangrijkst zijn. Ook creëert een goed gestructureerde website een goede gebruikerservaring. Het zorgt er ook voor dat de inhoud niet met elkaar concurreert en stimuleert het crawlen van de belangrijkste inhoud. (Google crawlt, of verkent je website om de (vernieuwde) inhoud te indexeren).



Page Speed

Snellere pagina's zijn efficiënter, zorgen voor een betere user experience en converteren meer. Ook op gebied van SEO is paginasnelheid een belangrijke ranking-factor: snellere sites krijgen een SEO-boost. Snelle webpagina's hebben over het algemeen een lagere bounce-percentage en een hogere Gemiddelde Bezoektijd per Pagina.




Home
Contact

Hulp nodig met SEO of een andere vraag?

Aarzel niet! Stuur een mail of plan via de kalender een telefonisch gesprek in voor een vrijblijvende SEO consultatie.

Vraag hier je vrijblijvende SEO consultatie aan